Program rozwoju uczelni

Kadencja 2024 - 2028

Prof. dr hab. n. med. Leszek Domański

"UNIWERSYTET to przyjazne miejsce nauki i pracy"

Pomorski Uniwersytet Medyczny stawia sobie za cel nie tylko osiąganie akademickiej doskonałości, ale przede wszystkim tworzenie środowiska, które jest zarówno przyjazne, jak i sprzyjające rozwojowi naukowemu i dydaktycznemu. Moje wieloletnie zobowiązanie wobec uczelni to stworzenie miejsca, gdzie każdy członek społeczności akademickiej - studenci, nauczyciele akademiccy, pracownicy badawczy oraz pracownicy administracji, czuje się wartościowy, wspierany i inspirowany do osiągania swoich celów. Chcę, aby nasz uniwersytet był miejscem, w którym barierami rządzą się jedynie wyzwania naukowe, a nie ograniczenia biurokratyczne czy ściany poglądów.

 

Zobowiązuję się do budowy kultury otwartości i współpracy, gdzie innowacyjne pomysły i kreatywne rozwiązania są na wagę złota. Gdzie każdy student będzie miał zaoferowaną wysoką jakość kształcenia oraz wsparcie w rozwoju i trudnych sytuacjach życiowych. Nie możemy zapomnieć o zapewnieniu godnych warunków życia i miejsca do rekreacji, sportu i odpoczynku. Nasi wszyscy pracownicy mają życie prywatne i rodziny. Chcemy stworzyć uniwersytecki system wsparcia dla rodziny.

 

Przez tworzenie interdyscyplinarnych zespołów badawczych i promowanie projektów łączących różne dziedziny wiedzy, dajemy naszym naukowcom i studentom możliwość pracy nad projektami, które będą służyć nauce i człowiekowi. Rozwój kadr jest kluczowym elementem mojej strategii. Poprzez oferowanie szkoleń specjalistycznych, warsztatów, programów mentoringowych i wspieranie kariery akademickiej, pragnę nie tylko przyciągać, ale i rozwijać najbardziej utalentowanych naukowców, dydaktyków i pracowników administracyjnych. Bez wsparcia pracowników administracyjnych nie ma nowoczesnej dydaktyki. Nasze zobowiązanie do inwestycji w ludzi jest równoznaczne z naszym zobowiązaniem do doskonałości w nauczaniu, badaniach i opiece zdrowotnej.

 

Rozwijając nowoczesną infrastrukturę badawczą i dydaktyczną, dążymy do zapewnienia najlepszych możliwych warunków do pracy naukowej i nauki. Inwestycje w zaawansowane technologie, sprzęt badawczy i nowoczesne przestrzenie edukacyjne są kluczowe, aby nasz uniwersytet był miejscem, w którym zarówno nauczanie, jak i badania naukowe mogą prosperować bez ograniczeń. Musimy nie tylko kontynuować realizację aktualnego planu wieloletniego z wszystkimi rozpoczętymi inwestycjami, ale i budować nową infrastrukturę m.in. Collegium Stomatologicum, Centrum Chorób Serca i Naczyń.

 

Wspieramy również otwartą komunikację i wymianę wiedzy między naszą społecznością akademicką a światem zewnętrznym. Poprzez organizowanie otwartych wykładów, konferencji oraz warsztatów, chcemy, aby PUM był centrum intelektualnym otwartym dla społeczności lokalnej, krajowej i międzynarodowej. Naszym celem jest nie tylko dzielenie się wiedzą, ale również słuchanie i uczestnictwo w globalnej rozmowie naukowej. Wykorzystamy nowoczesne technologie i sztuczną inteligencję do rozwoju nauki, dydaktyki i otwartej komunikacji.

 

Pomorski Uniwersytet Medyczny jest zobowiązany do bycia więcej niż tylko instytucją edukacyjną; pragniemy być wspólnotą, w której każdy czuje się doceniony, wspierany i zainspirowany do przekraczania granic własnych możliwości. Wspólnie budujemy przyszłość medycyny, opartą na fundamentach szacunku, tolerancji, innowacji i współpracy.

Moje hasło to:

„Rozwój infrastruktury, a przede wszystkim inwestycja w ludzi”

Rozwój kadr

Rozwój kadr medycznych w ramach Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego jest kluczowy dla utrzymania wysokiej jakości edukacji i badań. Aby pozyskać kadrę należy zadbać o:

Dostępność zatrudnienia:

  • Dla pracowników dydaktyczno-badawczych oraz dydaktycznych wliczymy do pensum aktywności     związane np. z przygotowaniem nowych form nauczania, zajęć modułowych, interdyscyplinarnych.
  • Dla adiunktów dydaktycznych wliczymy do pensum godziny poświęcone na organizację dydaktyki, rozliczanie godzin pracowników i sporządzanie oraz terminowe wysyłanie protokołów studentów.
  • Zliberalizujemy kryteria zatrudniania pracowników dydaktyczno-badawczych, dydaktycznych np. poprzez likwidację „okładu godzin”, tam gdzie pracownik jest niezbędny.
  • Wprowadzimy precyzyjne zasady motywacyjne celem uzyskania przez pracownika nagrody finansowej oraz/lub awansu (punkty za określone funkcje i zadania w ramach działalności dydaktycznej, naukowej i organizacyjnej na rzecz PUM).
  • Wzmocnimy wsparcie socjalne dla pracowników.
  • Poprawimy system oceniania nauczycieli akademickich po przeprowadzonych zajęciach. 

Programy Doskonalenia Zawodowego:

  • Zapewnimy programy szkoleniowe i warsztaty dla pracowników na stanowiskach dydaktyczno-badawczych, dydaktycznych (m.in. szkolenia specjalistyczne z najnowszych osiągnięć w medycynie i warsztaty praktyczne z wykorzystaniem zaawansowanej technologii medycznej, np. symulatorów chirurgicznych) i administracyjnych pozyskując finansowanie z projektów składanych do UE.
  • Zorganizujemy w Studium Języków Obcych komercyjne, profesjonalne kursy warunkujące uzyskanie najwyższej jakości certyfikatów z języka angielskiego dla pracowników oraz osób z zewnątrz/z Polski. Pozwoli to również pozyskać dodatkowe środki finansowe dla PUM.
  • Udoskonalimy programy stażowe poprzez umożliwienie odbywania staży w renomowanych ośrodkach krajowych i zagranicznych, a także rozwiniemy program Erasmus+ dla pracowników.

Integracja pracowników:

  • Będziemy wspierać spotkania integracyjne pracowników PUM (eventy sportowe, ogniska, spotkania kulturalne).
  • Będziemy dbać o rozwój kultury i tradycji w tym Chór PUM oraz Zespół Pieśni i Tańca Pomorza Zachodniego PUM.

Rozwój infrastruktury dydaktycznej

Doposażenie obszaru dydaktyki w interaktywne i innowacyjne narzędzia multimedialne – podniesienie standardu kształcenia

  • Inwestycja w rozwój zaplecza dydaktycznego Międzywydziałowe Centrum Badawczo - Dydaktycze nr 4.
  • Rozbudowa Centrum Egzaminów Testowych – Etap II
  • Rozbudowa i modyfikacja sprzętu komputerowego oraz systemów na salach dydaktycznych.
  • Utworzenie mobilnych stanowisk wideokonferencyjnych zabezpieczających realizację dydaktyki w trybie zdalnym.
  • Rozbudowa systemu m-student – aplikacja mobilna dla studentów.
  • Wdrożenie komputerowego/systemowego układania harmonogramów dla wszystkich kierunków studiów w PUM.
  • Budowa nowoczesnego akademika.

Rozbudowa serwerowni oraz infrastruktury teleinformatycznej Uczelni  i podniesienie poziomu dostępności systemów teleinformatycznych

  • Modernizacja istniejącej bazy IT wraz z utworzeniem stanowisk pracy o podwyższonym standardzie.
  • Wdrożenie i rozbudowa narzędzi i systemów do zarządzania infrastrukturą teleinformatyczną i zasobami IT Uczelni.
  • Modernizacja istniejących serwerowni PUM w budynku Rektoratu oraz w Centrum Innowacyjnych Technologii Medycznych w zakresie systemów monitoringu parametrów pomieszczeń oraz parametrów pracujących urządzeń.
  • Modyfikacja i rozbudowa łączy światłowodowych na terenie USK1 i USK2 dla zapewnienia wysokiego poziomu transmisji danych do obiektów dydaktycznych PUM wykorzystywanych w kształceniu.
  • Modernizacja i rozbudowa bezprzewodowej sieci teleinformatycznej w jednostkach dydaktycznych oraz w akademikach PUM – zwiększenie standardu dostępu studentów PUM do zasobów cyfrowych.
  • Zakup i rozbudowa systemów przekazu audio/video z sal szpitalnych na potrzeby dydaktyki.
  • Doposażenie stanowisk komputerowych w salach dydaktycznych w narzędzia multimedialne do prowadzenia dydaktyki zdalnej oraz w dotykowe monitory wielkoformatowe.
  • Budowa pokoju (mini studia) nagrań i realizacji materiałów wideo dla potrzeb dydaktyki oraz dydaktyki zdalnej.
  • Modyfikacja Auli PUM - przygotowanie obiektu pod streaming video OnLine dla potrzeb dydaktyki.

Rozwój i poprawa jakości nauczania

Nowe programy i kierunki studiów

  • Zgodnie z aktualnymi wymogami standardów opracujemy i wdrożymy nowe programy studiów na kierunkach: lekarski, lekarsko-dentystyczny, pielęgniarstwo, położnictwo, farmacja, analityka medyczna, biotechnologia, fizjoterapia, ratownictwo medyczne z bezpieczeństwem morskim i sektora offshore. Programy te będą oparte na nowoczesnych technologiach medycznych, z wykorzystaniem  sztucznej inteligencji (AI) oraz wirtualnej rzeczywistości (VR), będą zawierały kursy interdyscyplinarne, moduły e-learningowe oraz nowoczesne platformy dydaktyczne z modelami 3D, kodami QR dla przedmiotów przedklinicznych i klinicznych.
  • Po gruntownych analizach rynkowych będziemy tworzyć nowe kierunki studiów np.: „Elektroradiologia i nowoczesne technologie medyczne” oraz studiów podyplomowych i specjalizacyjnych.
  • Zadbamy o równy rozwój i integrację pomiędzy wszystkimi kierunkami studiów (pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne, fizjoterapia, pielęgniarstwo, dietetyka kliniczna, kosmetologia, psychologia zdrowia, logopedia kliniczna, analityka medyczna, biotechnologia medyczna, farmacja, lekarski oraz lekarsko-dentystyczny) na wszystkich wydziałach poprzez:
    • zrównoważony  dostęp do nowoczesnych pomocy dydaktycznych i równe uzupełnianie na wszystkich kierunkach pomocy dydaktycznych,
    • równe traktowanie wszystkich kierunków studiów przy  planowaniu zajęć – harmonogramy planów zajęć, 
    • równy dostęp do wszystkich laboratoriów,  pracowni, sal dydaktycznych, jednostek międzywydziałowych (CSM, CET),
    • równe traktowanie wszystkich kierunków przy planowaniu zajęć klinicznych, praktycznych i praktyk, 
    • rozbudowę  sieci szpitali współpracujących z PUM w ramach praktyk, 
    • rozbudowę sieci  uczelni współpracujących w programie Erasmus, możliwość korzystania przez studentów i nauczycieli wszystkich kierunków,
    • równy dostęp do nowoczesnych  technologii, bez wskazania kierunków preferowanych (AI, nowoczesne technologie, nowoczesne metody np. metoda symulacji, w niej VR, pacjent standaryzowany, wysoka wierność).

Specjalistyczne ścieżki edukacyjne dla studentów wszystkich kierunków

  • Wprowadzimy specjalistyczne ścieżki edukacyjne dla studentów wszystkich kierunków w zakresie medycyny personalizowanej, komunikacji interpersonalnej oraz pacjenta standaryzowanego.
  • Do procesu nauczania praktycznego wprowadzimy nowe i udoskonalimy już wykorzystywane metody symulacyjne, które są niezbędne do opanowania efektów uczenia się i przygotowania studentów do egzaminu OSCE  w Centrum Symulacji Medycznych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami kształcenia na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym oraz pielęgniarstwo, położnictwo i ratownictwo medyczne.
  • Wzmocnimy humanizację kierunków medycznych poprzez organizację wykładów i spotkań otwartych z profesjonalistami – socjologami, etykami, filozofami.
  • Będziemy wspierać inicjatywy studenckie.
  • Stworzymy warunki do realizacji wydarzeń kulturalnych - Klub Studentów PUM wraz z Ośrodkiem Kultury Studenta PUM – np. Dyskusyjny Klub Filmowy, Ośrodek Studenta – Naukowca – miejsce spotkań z lekarzami praktykami.

Zwiększenie dostępu do Zasobów Naukowych

  • Szkolenia profesjonalne w zakresie korzystania z zasobów naukowych i dydaktycznych PUM.
  • Subskrypcje nowych Czasopism i Baz Danych.
  • Inwestycje w cyfrowe zasoby edukacyjne i badawcze.
  • Programy DUM PUM, MUM PUM celem pozyskania nowych, potencjalnych kandydatów na studia w PUM

Rozwój infrastruktury klinicznej

Kontynuacja zaplanowanych wcześniej inwestycji (plan wieloletni):

  • Budowa Uniwersyteckiego Centrum Zabiegowego dla Dzieci PUM.
  • Budowa Zachodniopomorskiego Centrum Chorób Serca i Naczyń PUM.
  • Budowa Uniwersyteckiego Centrum Onkologii PUM we współpracy z Zachodniopomorskim Centrum Onkologii w Szczecinie.
  • Budowa Collegium Stomatologicum PUM – nowoczesnego zaplecza dydaktyczno-klinicznego.
  • Rozwój Zakładów Opiekuńczo-Leczniczych w strukturach szpitali klinicznych. 
  • Utworzenie Centrum Interwencyjnego Leczenia Udarów Mózgu Kliniki Neurologii PUM wraz z dostosowaniem infrastruktury do najnowszych rozwiązań informatycznych.
  • Wzmocnienie roli rehabilitacji klinicznej w warunkach szpitalnych.    
  • Kontynuacja rozwoju infrastrukturalnego zapisanego w planie wieloletnim.

Rozwój badań naukowych i infrastruktury badawczej

  • Stworzymy „Okienko badacza” - czyli Biuro Rozwoju Naukowego, gdzie naukowiec otrzyma pełną pomoc merytoryczną, techniczną dotyczącą zdobywania grantu, patentu. 
  • Poprawimy przepływ informacji oraz ułatwimy dostęp do informacji dotyczących najnowszych otwartych projektówpoprzez stworzenie platformy z widocznymi aktualnymi projektami oraz istniejącą specjalistyczną infrastrukturą badawczą w poszczególnych jednostkach. 
  • Skoordynujemy pracę i zadbamy o płynne współdziałanie Działu Nauki i Współpracy z Zagranicą, Działu Funduszy Zewnętrznych, Centrum Transferu Technologii oraz Centrum Wsparcia Badań Klinicznych.

Współpraca międzynarodowa

  • Zadbamy o integrację z międzynarodową społecznością medyczną i naukową poprzez poszerzanie programów dedykowanych wymianom studentów i naukowców z zagranicznymi uniwersytetami i instytucjami – np. Transnational Education – Wielka Brytania. 
  • Wzmocnimy program Erasmus+ poprzez zawieranie nowych bilateralnych umów międzynarodowych.
  • Wzmocnimy program anglojęzyczny poprzez zawieranie nowych umów.
  • Dzięki współpracy z naszymi partnerami zagranicznymi uaktywnimy miejsca wymiany naukowej dla naszych naukowców i studentów.
  • Współpraca z Uniwersytetami w Greifswaldzie, Rostocku, Wilnie i innymi
  • Wzmocnimy współpracę z naszymi partnerami przygranicznymi.

Innowacja i Transfer technologii

  • Współpraca z Przemysłem:
    • Stworzymy „mosty” między nauką a sektorem medycznym i farmaceutycznym.
    • Będziemy wspierać komercjalizację wyników badań.
    • Wzmocnimy współpracę z Przemysłem Farmaceutycznym poprzez udział pracowników w badaniach klinicznych nowych leków i terapii oraz partnerstwa z firmami farmaceutycznymi w celu rozwoju innowacyjnych rozwiązań medycznych.
  • Poszerzymy współpracę z innymi Uczelniami Wyższymi.
  • Stworzymy przestrzeń dla startupów i młodych przedsiębiorców.